موزه تئاتر تهران با نگرش تطبیقی هنر تئاتر و معماری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده سمیه نامدار
- استاد راهنما علیرضا مستغنی نادیه ایمانی حسین فرخی
- سال انتشار 1393
چکیده
تئاتر هنری است اجتماعی و راز آمیز که پر و بال دادن به آن باعث رونق فرهنگ کشورمان خواهد شد. تئاتر ایران با پیشینه ای قابل تعمق و تأمل، نیاز به محلی برای ارائه نمونه ها و سیر تحولات بنیادین این هنر در کشورمان دارد. تئاتر همچنان بعنوان هنری موثر و پویا در ساختار جامعه حضور داشته و فردای تئاتر ایران زمین هم در گرو تداوم چنین حرکتهایی و ایجاد مکانهای جهانی مانند موزه تئاتر می باشد. بر این اساس پژوهش پیش رو، پس از بررسی پیشین? نمایش و تئاتر در ایران و ایجاد تصویری ذهنی از گونه های مختلف نمایش این مرز و بوم، سعی در طرح فضایی تحت عنوان "موز? تئاتر ایران" داشته تا سیر تحول این هنر را در اعصار مختلف تاریخی به تصویر درآورد. بدین منظور سایت انتخابی برای این پروژه در منطق? قیطریه نزدیک به "فاز اول موز? تئاتر" تحت عنوان "خان? تئاتر" قرار دارد. فضاهای داخلی موزه در ابتدا به شرح و بسط انواع نمایش ایرانی پرداخته و با ورود به تئاتر دور? معاصر سیر تحولات و دگرگونی آنرا طی چهار دور? تاریخی ارائه می نماید.
منابع مشابه
مطالعه ی تطبیقی بناهای تئاتر یونان، آمفی تئاتر رومی و استادیوم امروزی
بنای تئاتر که یونانیان پدیدآورنده آن بودند ازجمله قدیمیترین مکانهای اجتماع مردم، باانگیزهی مشترک است. این بندرها طول دوران متفاوت با توجه به رشد فنّاوری و ساخت به عوامل انگیزشی دوران در هرزمانی به شکلی متکامل از گذشته خویش جلوه میکند. دلیل اهمیت این پژوهش نیز همین سیر تکاملی اینگونه از ابنیه است که ردپای آن تا دنیای معاصر نیز قابلبررسی است. در این مقاله سعی بر این است که شباهتها و تفاوته...
متن کاملآرتو و تئاتر شرق
آنتنن آرتو شاعر دیده ور فرانسوی و نظریه پرداز تئاتر مدرن از جمله هنرمندان عصاینگری است که جامعۀ زمان خود را به باد انتقاد می گیرد و در کتاب مشهور تئاتر و همزادش به خصوص به ساختار شکنی تئاتر کلاسیک غربی و لاتین می پردازد. او در این کتاب تئاتر غرب را رد می کند و به تئاتر شرق روی می آورد که بر عکس تئاتر غربی که تا آن روز شالوده هایش بر واژه و کلام برای بیان نظر ها و احساسات استوار بوده، نمادین و ا...
متن کاملتئاتر تعلیمی ـ تربیتی (پداگوژیک): مطالعهای تطبیقی
در دهههای اخیر بهویژه با گسترش روزافزون هنر تئاتر در کشورهای مختلف، و نیز طرح نظریههای جدید نمایشی مبنی بر ظرفیتهای بالای این هنر در مسیر ارتقای کیفیت زندگی بشر، وجوه تازهای از این هنر بازشناسی و ارائه شده است. یکی از این وجوه، که از سوی بخش وسیعی از نهادهای آموزشی و تربیتی، و نیز محافل علمی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است، تئاتر تعلیمیـ تربیتی یا پداگوژیک نام دارد. هنر نمایش به صورت ...
متن کاملمردمشناسی مخاطب تئاتر با رویکرد شناخت نیاز فرهنگی (نمونه موردی تئاتر شهر و تالار وحدت)
در پژوهش حاضر نه به دنبال آسیبشناسی بحران مخاطب و نه در پی راهکارهای جذب مخاطب در تئاتر بودیم، بلکه با رویکردی مردمشناختی و با استفاده از مؤلفههای این رشته سعی بر آن داشتیم با طرح پرسشهایی مرتبط به هم، شناختی نسبی از مردمی که در حال حاضر جمعیت مخاطبان تئاتر را تشکیل میدهند و به تئاتر شهر و تالار وحدت به عنوان دو قطب اصلی تئاتر کشور مراجعه میکنند، به نتایجی برسیم. بر این اساس وارد میدان ش...
متن کاملارزش های تربیتی تئاتر کودک
این مقاله درباره ی ارزش های تربیتی تئاتر کودک است و در آن کوشش شده ویژگی های پرورشی و آموزشی تئاتر کودک در مدارس بررسی و پژوهش گردد. در ابتدا تعاریفی از تربیت و تئاتر کودک و نظرات برخی صاحب نظران در این رابطه آورده شده و تأثیرات عمیق این نوع تئاتر که منشاء و زمینه اش نمایش بازی ها و بازی های نمایشی می باشد بر کودکان مطرح گردیده و انواع تئاتر کودک از نظر شکل و محتوی و ویژگی های آن که از هر نظر م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023